OpenSped

Fracht • Spedycja • Logistyka

Terminale

Jaki port wybrać przy imporcie towarów?

Port Hamburg, Port Bremerhaven czy Port Gdynia/Gdańsk?

Na decyzję wyboru portu przeznaczenia ma wpływ kilka czynników. Musimy określić, jaki czas dostawy przesyłki jest dla nas optymalny w stosunku do kosztów, czy chcemy dokonać odprawy fiskalnej poza krajem oraz wiele innych. Poniżej przedstawiam krótką charakterystykę rozwiązań i wkrótce każde zagadnienie opiszę bardziej szczegółowo.

via Port Hamburg

Plusy

  • krótszy czas tranzytu (do portu około 26 dni),
  • możliwość odprawy celnej fiskalnej na miejscu,
  • niższy koszt frachtu (średnio 200 USD za 20’, 400-500 USD za 40’),
  • porównywalny koszt dostawy dla kontenerów 20’ poniżej 14 ton jak przez Gdynię / Gdańsk,
  • szybka dostawa samochodem (około 2 – 3 dni),
  • istnieje na rynku wiele polskich firm działających w Hamburgu / Bremerhaven oferujących kompleksową obsługę celną.

Minusy

  • wyższe koszty dostawy do Polski (kontenery 40’ i 20’ powyżej 14 ton ),
  • krótszy czas od opłat za Storage (zwyczajowo 3 – 5 dni od czasu wejścia do portu),
  • wysokie koszty za składowanie / przetrzymanie ładunku,
  • ryzyko braku wsparcia od polskiego agenta linii żeglugowych / spedytora,
  • możliwa konieczność przedpłaty za koszty lokalne,
  • konieczność wysyłki dokumentów za granicę.

W moim odczuciu nadal nie ma idealnego rozwiązania, choć wszystko zależy od szczęścia i specyfiki transportu oraz towaru. Klienci, którzy przyzwyczaili się do portów zachodnich, nie chcą słyszeć o innych. Decydującym czynnikiem nadal są perturbacje z urzędami celnymi. Sam miałem sytuacje, że Polski urząd zatrzymywał kontener na kilka tygodni, pogrążając odbiorcę, agencję i spedytora w tomach decyzji, odwołań i biurokracji, gdy w tym samym czasie urząd celny w Niemczech dopuścił 15 kontenerów z takim samym ładunkiem. Szkoda, bo tracimy na tym i pozostajemy w cieniu Europy. Należy zatem każdy transport traktować indywidualnie i naprawdę warto wszystko dobrze sprawdzić, nim złożymy booking.

via Port Gdynia/Gdańsk

Plusy

  • niższy koszt dostawy w kraju (kontener 40’ i ciężkie 20’),
  • dłuższy czas wolny na składowanie,
  • niższe opłaty za składowanie,
  • kontakt z polskimi przedstawicielami spedytora / armatora.

Minusy

  • dłuższy czas tranzytu do 10 – 14 dni,
  • możliwe komplikacje przy współpracy z polskim urzędem celnym

Można wybrać też wariant mieszany. Czyli zatrzymać kontener w porcie Hamburg / Bremerhaven i dokonać odprawy fiskalnej w czasie przeładunku na feeder dowozowy. Kontener taki zostanie po odprawie dowieziony do Polski feederem za dokuportmentem T2L potwierdzającym dokonanie odprawy na terenie Unii. Po przedstawieniu dokumentu T2L przez agencję celną w urzędzie celnym, kontener zostanie automatycznie zwolniony i udostępniony do transportu. Pamiętać należy, że istnieje ryzyko powstania kosztów za składowanie w porcie w trakcie odprawy fiskalnej (niezgodności w dokumentach) lub gdy armator nie może zabukować takiego kontenera na pierwszy możliwy statek dowozowy. Sam koszt zatrzymania kontenera do odprawy wynosi około 100 – 150 EUR. Istnieje też ryzyko, że kontener może przepłynąć bez odprawy ostatecznej albo armator użyje serwisu bezpośredniego do Polski.

Co w przypadku przesyłek drobnicowych?

Należy się upewnić, w jaki sposób nominowany spedytor będzie dokonywał transportu kontenera zbiorczego. Jeśli spedytor będzie rozformowywał taki kontener w porcie Hamburg lub Bremerhaven, naliczy nam koszty za przeładunek, a sam czas dostawy się wydłuży, ponieważ przesyłka będzie musiała czekać na transport do Polski. Gdy już dojedzie, znowu zostaniemy obciążeni kosztami przeładunku i dopiero po zarejestrowaniu przez urząd celny będzie można dokonać zgłoszenia celnego. Pamiętajmy, że im więcej miejsc przeładunku, tym większe ryzyko uszkodzeń lub opóźnień w dostawie. W przypadku przesyłek drobnicowych polecam linie drobnicowe bezpośrednie do polskich portów. Do samego czasu realizacji dostawy od podawanych w ofertach lepiej dodać około 7 – 10 dni, by nie zawalić terminów u naszych odbiorców.

Wiem, że zostanę skrzyczany przez firmy świadczące dostawy drobnicowe, ale opieram się na doświadczeniu i nieprzewidywalności czynników, jakie napotkamy po drodze.

Przydatne informacje

Zobacz pełną listę teminali i portów wraz z ich kodami: 

Przydatne informacje

Zobacz listę teminali portowych w Gdańsku i Gdyni: