OpenSped

Fracht • Spedycja • Logistyka

Terminal portowy Gdańsk DCT

Gdański DCT jest pierwszym terminalem regionu Morza Bałtyckiego, który obsługuje statki klasy Post-Panamax. Jest to możliwe przede wszystkim ze względu na głębokość podejść oraz stanowisk postojowych a także wyposażenie nabrzeża. Terminal w 2007 roku zakończył pierwszy etap budowy, a tym samym rozpoczął działalność i stał się od razu jednym z ważniejszych portów działających w zakresie przeładunków kontenerowych.

Zapotrzebowanie na ładunki kontenerowe

Stały rozwój transportu drobnicowego niewątpliwie jest związany ze zwiększającymi się obrotami handlowymi pomiędzy Unią Europejską a innymi krajami. To odpowiedź na coraz bardziej rosnące zapotrzebowanie na towary konsumpcyjne także w Polsce. Za tym wzmożonym transportem muszą nadążać również inwestycje w modernizację terminali kontenerowych. Budowa głębokowodnego terminalu w Gdańsku stała się więc odpowiedzią na potrzeby rynku i zapewniła Polsce niezależność oraz port dostosowany do potrzeb największych statków. Poza tym na korzyść DCT działa również doskonała lokalizacja nieopodal Portu Północnego w Gdańsku, która gwarantuje głęboki tor wodny, który jest niezbędny przy obsłudze statków typu „Baltimax” oraz całoroczny, łatwy dostęp do nabrzeża. To jest związane z brakiem zalodzenia i pływów morskich.

Najlepszy terminal kontenerowy na Bałtyku

DCT Gdańsk to spółka zarejestrowana w Polsce. Właścicielem większości udziałów jest Global Infrastructure Fund II – specjalny fundusz zarządzany przez Macquarie Group of Companies z siedzibą główną w Australii. Rozpoczęta w roku 2005 budowa została podzielona na cztery etapy i zarządzały nią doświadczone w tego typu inwestycjach firmy z Polski, Holandii i Niemiec. Na początku zbudowano sztuczny pirs o długości 800 m i 315 metrów szerokości. W sumie nabrzeże przeładunkowe ma długość 650 metrów i 16,5 metrów głębokości, czyli osiąga parametry lepsze niż jakikolwiek port w basenie Morza Bałtyckiego. Warto pamiętać o tym, że największe statki typu „Baltimax” mają 15 metrów zanurzenia.

Głębokowodny terminal kontenerowy jest wyposażony w niezbędną do rozładunków i załadunków infrastrukturę. Ma drogę dojazdową i torowiskiem, własną bocznicą kolejową. Jest połączony z w pełni wyposażonym nabrzeżem przeładunkowym i rampą umożliwiającą rozładunek statków w technologii Ro-Ro oraz budynkiem administracyjnym i halą magazynową CFS. Przyjmuje i obsługuje statki kontenerowe, samochodowce oraz duże jednostki pasażerskie. Stale pozyskuje nowych klientów, współpracuje z największymi i najważniejszymi liniami i operatorami kontenerowymi na świecie. Docelowo na zapleczu DCT ma powstać Pomorskie Centrum Logistyczne, które zapewni jeszcze więcej możliwości rozwoju portu.

Przydatne informacje

Zobacz pełną listę teminali i portów wraz z ich kodami: