OpenSped

 Fracht • Spedycja • Logistyka

Transport kontenerów koleją z Chin do Polski

O transporcie kontenerów koleją z Chin mówi się dużo, ponieważ otwarcie nowej linii sprawiło, że ta droga stała się niezwykle atrakcyjna dla spedytorów i przedsiębiorców. Nowy Jedwabny Szlak przede wszystkim gwarantuje szybkie przewozy nawet dużych ładunków bez konieczności przeładowywania towarów na granicy. Co za tym idzie, proces jest szybki i bezpieczny, a przy tym atrakcyjny cenowo.

Zalety transportu kolejowego z Chin

Popularność transportu kolejowego z Chin oraz nowe trasy i nowoczesne rozwiązania sprawiają, że cena przewozu kontenerów z Państwa Środka stała się bardzo atrakcyjna. Choć jest ona jeszcze wyższa niż transport morski, to różnica jest coraz mniejsza, a niezmienne czas dostaw koleją jest krótszy. Dlatego właśnie większość osób, dla których priorytetem są terminy, decyduje się na transport kolejowy z Chin. Tą drogą przewozi się ładunki FCL oraz LCL na przykład z terminali Wuhan, Xian czy Chengdu do Polski, a stąd na teren całej Unii Europejskiej. Poza kontenerami pociągi przewożą również przesyłki drobnicowe na warunkach FOB (Free On Board) analogicznie do transportów morskich. Spedytor dba o to, aby ładunki z magazynów zostały zbiorczym transportem doręczone do terminali kolejowych.

Połączenia kolejowe między Chinami a Europą

Szacuje się, że ilość przewożonych koleją kontenerów z Chin do Europy będzie coraz większa. Najczęściej taka usługa jest realizowana w przeciągu 14 dni. Oczywiście należy również doliczyć czas dostawy towarów do terminali kolejowych, a także konieczność przeprowadzenia różnych formalności celnych. W sumie statystycznie zyskuje się około 13 dni w porównaniu z transportem morskim. I choć cena usługi jest wyższa, to coraz częściej to czas staje się priorytetem. Z drugiej strony warto zauważyć, że kolej w dalszym ciągu jest tańsza niż transport lotniczy i bardziej ekologiczna niż drogowy.

Kontenery z Chin

Chiny są najważniejszym eksporterem towarów na rynki europejskie. Rośnie więc konkurencja pomiędzy spedytorami także w zakresie konkretnych dróg transportu. Przede wszystkim przesyłki FCL i LCL (drobnica) są wysyłane z terminali w Chinach – Changsha, Chengdu, Chongqing, Guangzhou, Hangzhou, Hefei, Nantong, Ningbo, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Tianjin, Wuhan, Xiamen, Yiwu, Zhengzhou do trzech w Polsce – w Łodzi, Pruszkowie oraz Małaszewiczach. Otwarty został również terminal w Sławkowie, który jest elementem nowej trasy. Z pewnością to rozwiązanie również wpłynie na ilość przywożonych towarów. Sama spedycja kolejowa kontenerów z Chin zakłada dostawy w systemie door-to-door, czyli pod wskazany adres lub do terminala. Oczywiście poza transportem obejmuje również szereg innych usług dostosowanych do wymagań klienta. Najczęściej w ten zakres wchodzą odprawa celna, załadunek, wypożyczenie kontenera i przewóz drogowy.